FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder21/09/2013

Bestridande av strafföreläggande

Jag slog på fyllan sönder ett skyltfönster av misstag i en full ilskeimpuls. Jag blev tagen av polisen och motstod/käftade inte utan gillade bara läget och erkännde allt. Bad tillslut om strafföreläggande och beskrev händelsen i detalj precis som den var. Iallafall nu ett par månader senare får jag godkännande av strafföreläggningen som jag ska skriva i. Där står det vad mina skador kostat ägaren vilket var ungefär det jag hade förväntat mig (11900kr). Det jag inte var beredd på var dock själva bötern som landade på 120 dagsböter eller 30 000 kronor. Om jag hade vetat det här hade jag aldrig angivit mig för det är mycket mer än vad jag anser vara rättvist. Iallafall till poängen: Är det lönt för mig att bestrida strafföreläggande? Mitt ända mål är att få ner bötern, de har ju redan mitt erkännande och så vidare. Jag är inte vidare hoppfull men vad tror ni?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Åklagaren ska göra en bedömning utifrån det underlaget denne fått rörande incidenten och sedan komma fram till ett bötesbelopp som ska motsvara brottets allvarlighet. Åklagaren ska i sin myndighetsutövning beakta saklighet och opartiskhet vilket betyder att uppskattningen av skadan och brottets straffvärde ska ske på ett objektivt sätt. Dagsböter är konstruerade på det sättet att man till antalet utgår ifrån brottets straffvärde och sedan tas hänsyn till dina ekonomiska förhållanden vid fastställandet av de enskilda botens belopp. I ditt fall verkar åklagaren bedömt brottsligheten som rätt allvarlig om det kommit upp i det aktuella antalet dagsböter.

Strafföreläggandet kan du bestrida genom att vägra skriva under det. Utan att ha tagit del av åklagarens utredning är det dock omöjligt att sia om huruvida en domstol skulle bedöma ditt fall annorlunda beträffande straffvärdet.

Robin HenningsonRådgivare