Bestrida parkeringsböter

Jag stod parkerad på en 3 timmars parkering och hade en elektronisk parkeringsmätare. Efter stått där ca 2 timmar fick jag en p-bot pga avsaknad av parkeringsskiva eller går ej läsa parkeringsskiva. Det visade sig då det var 0-gradigt att rutan frusit och det ej gick att se parkeringsmätaren. Dock räckte det med att skrapa rutan för att se parkeringsmätaren. Har de då rätt att ge parkeringsbot eller kan jag bestrida den? Det kan väl inte vara möjligt att jag skall behöva gå ut och skrapa rutan om det är frysgrader ute med risk för stt parkeringsskiva inte syns?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du bestrider en parkeringsbot ska du alltid betala parkeringsboten först och sedan överklaga boten. Du ska i första hand vända dig till företaget som utfärdade boten. De flesta har färdiga formulär för att bestrida avgifter. Se till att sammanställa din överklagan, kontrollera den och inkludera alla uppgifter som krävs. Många kräver även en skriftlig motivering. Var respektfull och saklig. Kom ihåg att personen som tar hand om ditt ärende inte är samma person som gav dig böter. Glöm inte heller bort att skicka med all bevisning som styrker din överklagan, ifall du har tagit foton.

Ifall företaget inte låter dig bestrida boten är det dags att gå vidare till att bestrida boten hos polisen. Här har du en länk på polisens blankett om företaget inte lät dig bestrida boten hos dem.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare