FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/03/2021

Bestämmanderätt vid gemensam vårdnad

Jag har delad vårdnad av min 15 åring och ett nytt förhållande sedan några år. Tyvärr håller min förra sambo på med att styra barnet även den veckan boendet är hos mig, det rings hela tiden och kontrolleras vad vi gör, vad vi säger och vilka vi umgås med. Barnet blir stressat men vågar inte säga ifrån utan känner sig tvingad att ständigt svara. Det går ut över vår familj då vi aldrig kan vara i fred. Min fd sambo vägrar också att prata direkt med mig utan lägger detta på mitt barn och då exet är mycket kontrollerande skapar det oro för alla. Barnet uttrycker själv en önskan att bo hos oss men är rädd för konflikter och får hos exet inte komma till tals. Hur gör vi för att förbättra situationen för oss och hur mycket kan man hindra exet att kontrollera barnet hos oss? Vi upplever att barnet "straffas" hos oss för att barnet skall välja att inte komma mer för att slippa konflikten då vi inte agerar eller stör exet dennes veckor. Har också löst att barnet gått och pratat med en utomstående när exet stökat som mest

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din förra sambo har ingen rätt att ringa och diktera hur du ska sköta den vardagliga omsorgen av barnet medans barnet är hos dig. Till exempel vad ni ska göra, vilken mat barnet ska äta osv. Din före detta sambo ska inte heller försöka förstöra kontakten mellan dig och ditt barn eller på något sätt försöka övertyga barnet om att inte träffa dig. En förälder som kontinuerligt försöker sabotera kontakten mellan barnet och den andra föräldern har det till sin nackdel vid en eventuell tvist om vårdnad och boende.

Eftersom ditt barn är så pass gammalt tar man även en stor hänsyn till barnets vilja. Är det så att boendefrågan blir tvistig och barnet önskar att bo hos er kommer rätten ta hänsyn till barnets vilja i boendefrågan.

Mitt råd till dig med tanke på att situationen inte alls verkar hållbar är att först och främst försöka lösa problemen du och sin före detta sambo har genom samarbetssamtal hos familjerätten i din kommun. Där kan ni även skriva ett avtal som reglerar exempelvis barnets boende (6 kap. 14 a § 2 st. föräldrabalken).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare