FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis09/11/2017

Beslag som tvångsmedel

Hej! För fyra veckor sen så satt jag anhållen i 24 tim - misstänkt för grov misshandel. Oskyldig. Släpptes den 24:de timmen och min försvarare berättade att jag syntes på övervakningskamera och därmed oskyldig ( troligtvis i framtiden kommer kallas in som vittne). För två veckor sen fick jag papper om att fallet är nedlagt mot mig och jag har inte längre med saken att göra. Men..min telefon ligger på beslaget och dom vägrar släppa den utan kallelse och jag vet att inget finns på min telefon. Så min fråga är då - När får jag den? Jag är ju inte med i utredningen och den ligger ju paketerad på beslaget?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

För att tvångsmedlet "beslag" ska få användas så krävs det inte att man har begått ett brott av en viss svårhetsgrad. Beslag kan dessutom användas trots att det inte finns någon misstanke mot en viss person om brott. Beslag kan avse föremål eller skriftlig handling under förutsättning att det "skäligen kan antagas":

1) äga betydelse för utredning om brott,
2) vara avhänt någon genom brott,
3) kunna förverkas på grund av brott.

I fall 1 aktualiseras beslagets bevissäkrande funktion och i fall 2 och 3 säkras verkställigheten av domen.

Om de grundläggande förutsättningarna för beslaget inte längre finns så ska beslaget omedelbart hävas, se JO 2006-04-28 (dnr 3076-2004), där det bland annat var fråga om sedlar som inledningsvis avsågs vara föremål för teknisk undersökning.

Beslutet om beslag bör alltså hävas så fort det går att konstatera att det inte finns någon information på telefonen som kan gynna utredningen. Jag kan tänka mig att polis och åklagare har en hel del arbete och att handläggningstiderna därför är långa.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare