FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/02/2019

Beräkning av underhållsstöd

Skild sedan många år tillbaka. Min 12 åring bor hos mig 7 nätter i rad, bor hos sin pappa 4 nätter i rad, 9 nätter hos mig, 5 nätter hos sin pappa och så rullar det på. Barnbidraget har jag, sonen är skriven hos mig. När ska pappan börja betala underhåll och hur mycket ska det vara på?

I genomsnitt bor sonen hos mig 18-20 dagar per månad

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vad gäller underhållsstöd finns det rättsligt reglerat i föräldrabalken genom dess 7 kapitel.

I 7 kap 1 § Föräldrabalken framgår det att föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Vidare skall även barnets sociala förmåner, t.ex barnbidraget tas i beaktning vad gäller uträknandet av underhållsstödet.

Vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov blir alltså väldigt individuellt som du och din förre make alltså själva skall komma överens om. Som ledning bör alla utgifter som du har för din pojke räknas in, t.ex mat, kläder, mobiltelefon, försäkring osv. Huvudsaken är att ni kommer överens om vilka utgifter som räknas in och hur det ska fördelas, eftersom även pappan kommer ha utgifter.

En överenskommelse om underhållsstöd skall slutas genom ett avtal som ni båda skriver under. För hjälp med detta kan ni vända er till en verksam jurist, men även försäkringskassan har bra verktyg för att räkna ut hur mycket det ev. stödet skall utgå till. Här finns även ett verktyg för att skapa ett avtal som ni båda kan underteckna. Verktygen hittar ni här.

Kommer ni inte överens om summan kan saken avgöras i domstol efter en stämningsansökan. För detta rekommenderar jag starkt att ni innan besöker en verksam jurist, förslagsvis via Lawline som ni hittar här.

Hoppas detta gav svar på er fråga!

Victor StrömwallRådgivare