FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder08/10/2020

Belastningsregister och Visum till USA

Hej, jag har lite frågor. När jag var 16 år blev jag dömd för våld mot tjänsteman och våldsamt motstånd. Och när min prick i register försvunnit vill jag åka till USA och arbeta, men kommer det vara möjligt? Kan man ansöka om ESTA inresetillstånd? Kan dom i USA se vad man gjort för brott tidigare om man inte längre finns med i belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Din fråga rör Lag om belastningsregister, belastningsregistrets funktion och dess påverkan på dina framtidsplaner.

De brott du har blivit dömda för ger inte särskilt långt straff, även om jag inte specifikt har information om din utdelade påföljd. Belastningsregistret innehåller uppgifter om de brott och straff man har blivit dömd till, fram tills att uppgifterna gallras bort. När gallringstiden har löpt ut för det straff du har fått, då kan ingen se dina uppgifter i belastningsregistret. Efter att gallringstiden har löpt, så ska detta inte hindra dig från att söka visum i USA. Myndigheterna i USA begär just ett utdrag ur ditt belastningsregister vid en ansökan om Visum, och om registret är tomt så ska det inte vara något problem för dig.

Du kan själv begära ut ett utdrag ur ditt belastningsregister hos Polisen, för att kontrollera vad som står med.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emma GuranderRådgivare