FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt05/08/2024

Belastningsregister och tidigare domar

Rätt att se brot som begåts 1960

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du undrar om man kan se i någons belastningsregister om de innehåller brott från 1960.

Belastningsregister

Belastningsregistret är ett register som förs av bland annat polisen. Registret innehåller uppgifter om personer som till exempel genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott (3 § Lag om belastningsregister). Det är endast myndigheter, vissa arbetsgivare samt den enskilde själv som har rätt att begära ut den enskildes belastningsregister.

Enligt 17 § Lag om belastningsregister gallras fängelsestraff tio år efter frigivningen och bötesstraff fem år efter domen/beslutet, och då syns det inte längre i belastningsregistret. Eventuell dom ligger dock fortfarande kvar som en allmän handling som kan begäras ut från den relevanta domstolen.

Sammanfattning

Beroende på vad brottet gav för straff så kan det vara så att domen/beslutet/straffföreläggandet har gallrats från registret och då syns det inte längre i belastningsregistret. Om det är så att brottet gav ett fängelsestraff, och det ännu inte gått tio år sedan den dömdes frigivning, så syns domen fortfarande i belastningsregistret. En enskild person kan dock inte begära att få ut någon annan enskild persons belastningsregister.

Oavsett om belastningsregistret har gallrats eller inte så kan relevant dom från relevant domstol fortfarande begäras ut av vem som helst då det ligger kvar som allmän handling.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare.

Du är även välkommen att höra av dig på nytt genom våra betaltjänster eller ordinarie byråverksamhet.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare