FrågaPROCESSRÄTTVittna10/02/2022

Behöver man sina föräldrars samtycke att vittna som minderårig?

Hej! Jag är 17 år och ska antagligen vittna, måste mina föräldrar vet om det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt

Reglerna om rättegångsprocessen och vittnen regleras i 36. kap rättegångsbalken (RB).

I Sverige har vi en vittnesplikt, vil innebär att om du blir kallad som vittne till ett mål, är du skyldig att vittna (36 kap. 1 § RB).

När du vittnar i domstolen är du skyldig till att berätta sanningen, vilket du gör genom att avlägga en ed (36 kap. 11 § RB och 36 kap. 14 § RB).

Det finns ett undantag från vittnesplikten och gäller för dem som är under 15 år eller för de som lider av en allvarlig psykisk störning (36 kap. 4 § RB). Om du är närstående till någon av dem som är parter i det berörda målet, kan du också frångå vittnesplikten (36 kap. 3 § RB).

I ditt fall behöver du inte berätta för dina föräldrar att du ska vittna om du inte vill. Trots att du är minderårig behöver du inte dina föräldrars samtycke för att vittna. Det kan i vissa fall vara jobbigt att vittna och då kan det vara bra att ha kännedom om att du kan erbjudas vittnesstöd av domstolen. Om du är intresserad av detta kan du läsa mer HÄR!

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Fatma Nasser AliRådgivare