Behöver man betala arvsskatt två gånger?

Arvskatt A dog före år 2005. B dog år 2020. Ett gemensamt testamente fanns där efterarvingar skulle få arvet efter A och B frånfälle. Betalade B arvskatt när A dog? Eller blir det arvskatt när B dog? Eller blir det arvskatt två gånger?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag har förstått din fråga som att du undrar om arvsskatt ska betalas två gånger om någon dog när arvsskatten fortfarande var aktuell. Eftersom det troligtvis rör sig om en person som dog innan arvsskatten avskaffades är den upphävda författningen Lag om arvsskatt och gåvoskatt aktuell.

Behöver man betala två gånger?

Har arvsskatt betalats behöver det inte betalas igen.

Betalades arvsskatt när A dog?

B betalade troligtvis arvsskatt när A gick bort. Man blev skyldig att betala arvsskatt vid arvlåtarens död, 5 § Lag om arvsskatt och gåvoskatt. Det fanns undantag för detta om nyttjanderätten upplåtits, 6 § första stycket Lag om arvsskatt och gåvoskatt. Med tanke på att B var arvtagare är det inte troligt att detta har skett.

Dog A efter 17 december 2004 betalades det troligtvis ingen arvsskatt alls eftersom arvsskatten avskaffades med retroaktiv effekt tillbaka till detta datum.

Sammanfattningsvis betalade troligtvis B arvsskatt när A gick bort. Har B betalat arvsskatt behöver arvsskatt inte betalas på nytt när B dör.

Jag hoppas jag gav dig klarhet i din situation och om du fortfarande är fundersam kan du kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare