FrågaÖVRIGTÖvrigt20/06/2022

Behöver jag visum för att bosätta mig i en annan EU-medlemsstat.

Hej igen Lawline! Jag skrev i en tidigare fråga och undrade om barnbidrag vid utomlandsbosättning. Nu undrar jag hur det blir om jag och min familj ska bosätta oss i Italien. Jag kommer arbeta som egenföretagare där och min fru kommer arbeta inom sjukvården som anställd. Hur blir det med visum? Måste vi ansöka om att få arbeta där eller vad gäller?

Lawline svarar

 Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din tidigare fråga framgick det att du och din familj alla är svenska medborgare och därav är ni även unionsmedborgare (artikel 20 FEUF). Du nämner även att ni tänkt att bosätta er i Italien som är en annan EU-medlemsstat, varför EU-rätten är tillämplig på er situation. Som unionsmedborgare har ni rätt att fritt röra er och uppehålla er inom medlemsstaternas territorier, om inte annat följer av de begränsningar och villkor som föreskrivs i fördragen och i bestämmelserna om genomförande av fördragen (artikel 21 FEUF).

Den EU-rättsakt som blir aktuell i ert fall är det så kallade rörelsedirektivet. I direktivet fastställs bland annat villkoren för unionsmedborgare att utöva sin rätt att fritt röra sig och uppehålla sig inom medlemsstaternas territorium. Även unionsmedborgares rätt att permanent uppehålla sig inom medlemsstaternas territorium regleras i direktivet (artikel 1 rörelsedirektivet). Direktivet ska tillämpas på alla unionsmedborgare som reser till eller uppehåller sig i en annan medlemsstat än den som de själva är medborgare i. Eftersom du och din familj alla är unionsmedborgare på grund av era svenska medborgarskap och tänkt uppehålla er i en annan medlemsstat (Italien), kommer ni kunna tillämpa rörelsedirektivet.

I artikel 7 rörelsedirektivet regleras rätten för unionsmedborgare att stanna i ett annat medlemsland under längre tid än tre månader. För att ni ska kunna grunda er uppehållsrätt i Italien på den artikel krävs det att någon av de i artikeln uppställda punkterna är uppfyllda. Du nämner i frågan att du kommer arbeta som egenföretagare och att din fru kommer arbeta som anställd. Punkten 1 (a) skulle därför vara tillämplig i ert fall och du och din fri kommer således kunna grunda er uppehållsrätt på den. Era barns uppehållsrätt kommer istället att grundas på punkten 1 (d) eftersom de är familjemedlemmar till er som uppfyller punkten 1 (a). Under tiden som ni uppfyller villkoren i artikel 7 rörelsedirektivet, så har ni alla fortsatt uppehållsrätt i Italien (artikel 14 rörelsedirektivet). Denna uppehållsrätt blir permanent efter fem år (artikel 16 rörelsedirektivet).

Sammanfattningsvis

För att besvara din fråga så behöver ni inte ansöka om något visum för att få bosätta er och arbeta i Italien, eftersom ni kan grunda er uppehållsrätt på EU-rätten. Däremot så har Italien rätt att kräva att ni registrerar er hos italienska myndigheter om ni avser att stanna längre än 3 månader, enligt artikel 8 rörelsedirektivet. Jag skulle således rekommendera er att höra med den italienska ambassaden kring om någon sådan registrering behövs.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att kontakta Lawline på nytt!

Bästa hälsningar

Negin AhmadiRådgivare