FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/04/2018

Behöver jag skriva något intyg när min dotter ska resa med någon annan än sina föräldrar?

Hej vår 16 åriga dotter ska flyga till Thailand med sin kompis och hennes mamma samt bonuspappa i Juli i år. Hon fyller 17 i augusti. När hon åker till Thailand flyger hon med bonuspappan då hennes kompis och hennes mamma redan är i Thailand och sedan flyger de hem tillsammans alla 4 efter 3 veckor. Behöver vi som föräldrar skriva något intyg till mamman och bonuspappan för resan?

Tacksam för hjälp

Mvh Funderande mamma

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!
Vad härligt med en solresa till Thailand.

Det är flygbolagens regler som gäller

Det finns inget i lag som säger att du måste ha ett intyg, utan det är istället flygbolagens regler som gäller. Olika bolag kan ha olika regler, så enklast är om du kontaktar det flygbolag de ska flyga med.

För att vara på den säkra sidan kan du skriva ett intyg på engelska med barnets namn, personnummer, vilken resa det är (flygnummer), vilka barnet ska resa med, datumen som barnet ska resa, era namn, era personnummer, kontaktuppgifter och underskrifter. Det kan alltid vara en trygghet för barnet att ha med.

Men som sagt är det enklast om du också kontaktar flygbolaget för att höra vad de kräver.

Jag hoppas att er dotters solresa blir jättehärlig och återkom gärna om du har fler frågor!

Jag önskar er en trevlig helg.
Med vänliga hälsningar,

Clara WågefjellRådgivare