Behöver jag skriva gåvobrev för att överlåta pengar till mitt barn och räknas det som förskott på arv?

Vi är ett gift par med särkullebarn,ett vardera, inga gemensamma.

Kan en av oss överföra pengar till sitt barn utan att ett gåvobrev behövs?

Måste den andre maken signera det gåvobrevet i såfall?

Kan det ses som ett förskott på arv om den andre parten skulle avlida inom viss tid?

( gentemot den andres barn)

Vi har inget testamente och ingen enskild egendom.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i ärvdabalken (ÄB).

Det som en förälder ger till sitt egna barn förmodas vara ett förskott på arv, om inte något annat föreskrivits eller om det framgår av omständigheterna att det inte varit menat som ett förskott (ÄB 6 kap. 1 § första stycket).

Om ni inte vill att det ska räknas som ett förskott på arv är det en bra idé att upprätta ett gåvobrev där det står att det inte ska räknas som ett förskott på arv.

Om det rör sig om endast egna pengar, och inte gemensamma, så krävs inte den andre makens signatur. Trots att ni är gifta så äger ni era egna tillgångar och får göra vad ni vill med dessa, så länge inte ni äger något gemensamt såklart.

Mot en fast kostnad kan ni upprätta ett gåvobrev med Lawlines hjälp, klicka här för mer information.

Jag hoppas ni fått svar på eran fråga. Har ni fler frågor är ni varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare