Behöver jag registrera min veteranmoped?

Hej, har försökt att registrera min veteranmoped men det verkar stört omöjligt. Hur skall man göra? Tacksam för svar.

Uffe.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En veteranmoped eller äldre mopeder brukar vara en klass II-moped och de behöver inte registreras. För att veta om just din moped klassas som en klass I eller klass II så definieras det i 2 § lag om vägtrafikdefinitioner:

Klass II-moped:
" En moped som har en motor vars nettoeffekt inte överstiger 1 kilowatt och

1. är konstruerad för en hastighet av högst 25 kilometer i timmen, eller

2. är konstruerad för att drivas med en tramp- och vevanordning och där motorn inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen."

Ytterligare information hur man undersöker vilken klass hittar du här.

När det kommer till klass II-moped så krävs det ingen registrering då den saknar registreringsskylt. Det enda som krävs är att mopeden är typgodkänd enligt EU-gemensamma regler eller har godkänts vid en mopedbesiktning. Ytterligare information hittar du här.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare