FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/06/2019

Behöver jag min pappas underskrift för att byta till hans efternamn?

Jag har nu min mammas efternamn men skulle vilja byta till pappas då jag tycker det är finare. Går det att genomföra utan att han skriver på då jag sedan ett år tillbaka inte har någon kontakt med honom. Jag är 20 år

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att svara på din fråga kommer jag använda mig av lagen om personnamn.

Om du vill ändra ditt efternamn gör du det genom att ansöka hos Skatteverket (3 § lag om personnamn). På Skatteverkets hemsida finns en blankett som du behöver fylla i och eftersom du är över 18 år behöver du inte vårdnadshavare eller någon annans underskrift.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Mimmi JohanssonRådgivare