FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/09/2018

Behöver jag betala underhåll till min son om han hoppar av gymnasiet?

Hej om min son hoppar av gymnasiet kan han då få fortsätt förlängt underhållsstöd??om han slutar gymnasiet tidigare då behöver väl inte jag betala underhållstöd till honom???mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Frågor angående underhåll till barn hittar vi i föräldrabalken.

I 7 kap 1 § föräldrabalken skrivs att föräldrarna ska svara för underhåll åt barnet med hänsyn till barnets behov, föräldrarnas ekonomiska förmåga och barnets egna ekonomi. Denna skyldighet gäller tills barnet fyller 18 år, eller under den tid barnet går i skolan. Med skola avses grundskola eller gymnasieskola.

I ditt fall, om din son hoppar av gymnasiet, ser jag ingen skyldighet för dig att behöva betala underhåll till honom.

Hoppas att detta var svaret på din fråga!

Christoffer DahlRådgivare