Behöver jag betala skatt om min exmake köper ut mig ur fastigheten i samband med skilsmässa?

Måste jag betala ytterligare skatt på den summan som jag får när min ex man köper ut mig för i samband med skilsmässa.

Vi har upprättat ett bodelningsavtal som säger hur mycket summan är. Där har vi redan räknat bort latent skatt på en ev försäljningssumma.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att din exman kommer köpa ur dig ur fastigheten och behålla den själv. Jag förstår det därmed som om fastigheten inte ska säljas inför skilsmässan.

Om fastigheten inte säljs beskattas inte en eventuell vinst

Eftersom ni inte säljer någon fastighet kommer du därmed inte behöva betala någon skatt på de pengarna som du får av din exman då han köper ut dig ur fastigheten. Den vinstskatt som betalas vid försäljning av fastighet om 22 % blir alltså först aktuell när fastigheten faktiskt säljs. Du behöver alltså inte skatta på pengarna som du får från din exmake i och med att det handlar om att du blir utköpt och inte om någon fastighetsförsäljning.

Precis som du har skrivit i din fråga så brukar man vid upprättandet av bodelningsavtalet skriva in marknadsvärdet dvs. den summa som fastigheten troligtvis är värd om den läggs ut till försäljning. En fiktiv skatt dras också av för att sedan dela värdet på två och på så sätt få fram hur mycket som du ska få av din exman för att bli utköpt ur fastigheten.

Denna latenta skatt är alltså den enda skatt du behöver betala och som sagt så har den dragits av från den eventuella försäljningssumman på fastigheten i ert bodelningsavtal.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Caroline ArvaeusRådgivare