FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/11/2018

Behöver förälder med annat efternamn än barnen ha något intyg vid utlandsresa?

Hej min sambo vill resa med var barn utomlands. Barn har mitt efternamn och min sambo har annat efternamn. Ska min sambo ha något intyg med? Om ja - vad för en?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vissa länder kräver intyg som visar att barnen är dina vid inresa i landet. Det beror på att många länder arbetar för att motverka trafficking. Vid tillfrågan måste du därför kunna bevisa att barnen är dina, samt att du har tillstånd av den andra föräldern att resa med barnen.

Ett sådant intyg som visar att din sambo har tillåtelse att resa med barnen ska finnas att hämta hos polismyndigheten som ni kan fylla i tillsammans. Ett födelsebevis som bevisar att din sambo är förälder till barnen kan även vara bra att ta med.

Vad som krävs för barn som reser med endast en vårdnadshavare kan variera från land till land. Ni kan kontakta ansvariga myndigheter för att höra vad som gäller i det aktuella landet de ska resa till.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emilia SimuRådgivare