Behöver ett testamente vara daterat för att vara giltigt?

Hej, min pappas fru gick bort 2017 och i hennes bouppteckning står att inget testamente fanns. Hennes två barn avstod från att ta ut sin arvslott tills dess att min pappa går bort. Nu har han gått bort och jag har hittat ett avtal med tillhörande testamente i en låda. Testamentet är undertecknat men bara daterat med år och månad. Är detta fortfarande giltigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler avseende testamente och villkor för dess giltighet finns i ärvdabalken (ÄB). Jag kommer därför att utgå ifrån dessa bestämmelser när jag besvarar din fråga.

Villkor för att ett testamente ska vara giltigt

För att ett testamente ska vara giltigt uppställs ett antal formkrav. Ett testamente ska upprättas skriftligen, testatorn (den som upprättar testamentet) ska skriva under testamentet och handlingen ska vara bevittnad av två personer (10:1 ÄB). Det finns alltså inget krav på att testamentet ska vara daterat för att det ska vara giltigt. Att din fars testamente endast är daterat med år och månad utgör därmed inget hinder för att det ska vara giltigt.

Vad gäller testamentsvittnena anger lagen att de bör datera när de har bevittnat, men det är alltså inget krav och därmed ingen förutsättning för testamentes giltighet (10:2 ÄB).

Sammanfattningsvis är din pappas testamente fortfarande giltigt, under förutsättning att alla andra formkrav är uppfyllda.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att kontakta oss igen!

Vänligen,

Sarah LianderRådgivare