Behöver ett testamente registreras?

Jag har ärvt pengar av mina föräldrar. Det finns testamente om att dessa pengar ska vara enskild egendom för oss barn. Jag är gift. I händelse av skilsmässa har jag förstått att dessa pengar inte räknas in i giftorättsgodset. Min fråga är om jag behöver registrera testamentet hos skatteverket för att det ska gälla vid ev skilsmässa/bodelning? Tack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I en eventuell bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap 1 § ÄktB). En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7 kap 1 § ÄktB). Egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren ska vara mottagarens enskilda utgör enskild egendom (7 kap 2 § 4p. ÄktB).

Som du också skriver i din fråga stämmer det att pengarna som du ärvt och som enligt testamentet ska vara din enskilda egendom alltså inte kommer räknas som giftorättsgods och således inte ingå i en eventuell bodelning.

Ett testamente behöver inte registreras. Det som dock är viktigt är att förvara testamentet på ett valfritt säkert ställe, exempelvis i ett bankfack.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare