FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder06/11/2021

Bedömning av påföljder för 15-åring vid olaga intrång

Hej. Jag och en kompis var igår nere vid en båthamn och tog det lungt, vi bestämde oss sedan för att gå ut på bryggan som fanns där för att känna på vattnet. Problemet var bara att det var ett låst galler/dörr där med tagg tråd runt om sig, men det hindrade inte oss utan vi tog oss förbi och gick ut på bryggan sedan tillbaka men rörde/förstörde ingenting.

Vi tänkte inte att detta var något olagligt eller något som kunde ge oss konsekvenser.

Lite senare när vi var ute och åkte så blev vi stannade av polisen som först gick till min kompis som körde och frågade om körkort, sen gick han till min sida och frågade om jag också hade legitimation, det hade jag så jag gav mitt körkort till honom.

Ett tag senare när han hade kollat på körkortet och skrivit i nån bok så hukade han sig ner vid mig och berättade om att bryggan var kameraövervakad och att de hade sätt våran bil på film och även oss. Och så sa han även att vi var misstänkta för olaga intrång och att vi skulle bli kallade till förhör

Vi båda är drygt 15år alltså straff myndiga, men det jag funderar över är vad detta kan ge för följder, om det kommer bli nedlagt eller vad som händer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga! Din fråga gäller påföljder vid olaga intrång varför brottsbalken är tillämplig. Då en bedömning av ett straff kräver en sammanställning av många olika faktorer kommer jag inte kunna svara exakt på hur er påföljd kommer se ut. Jag kommer att redogöra för vad som generellt gäller vid olaga intrång och för straff vid ung ålder. Du skriver att ni båda är drygt 15 år och visade upp körkort, jag utgår därför ifrån att ni är 15 år fyllda.

Vad räknas som olaga intrång?

Olaga intrång är namnet för brottet då någon bryter sig in eller olovligt befinner sig på ett kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat liknande ställe. Straffet för brottet leder till böter (4 kap. 6 § andra stycket brottsbalken) eller om det är grovt, till fängelse i högst två år (4 kap. 6 § tredje stycket brottsbalken)

Vad gäller vid straff för 15-åringar?

Som du nämner blir man straffmyndig som 15-åring i Sverige. Den som är under 15 kan inte ådömas straff (1 kap. 6 § brottsbalken). Om någon begår ett brott mellan åldern 15–18 år får rätten döma till fängelse enbart om synnerliga skäl föreligger (30 kap. 5 § brottsbalken). Regeln om synnerliga skäl åberopas sällan. Det är en undantagsregel som gäller när brottets straffvärde anses motivera ett fängelsestraff trots personens unga ålder, vilket absolut inte kan anses motiverat i ert fall.

Straffrabatt för unga

Det finns något som kallas för straffrabatt för unga lagöverträdare (23 kap. 5 § brottsbalken). Regeln meddelar bland annat att om en ungdom döms till straff kan straffet dömas lägre än vad som annars skulle gälla utan straffrabatten. Till exempel kan en ung person dömas till ungdomstjänst eller få en straffvarning.

Sammanfattning

Straffet för olaga intrång är böter eller om det är grovt, till fängelse i högst två år. Om någon begår ett brott mellan åldern 15–18 år får rätten däremot endast döma till fängelse om synnerliga skäl föreligger. När en påföljd bestäms kollar domstolen på omständigheter i det enskilda fallet, som till exempel ålder. Det är upp till domstol att avgöra vilket straff som kan gälla i ert fall med hjälp av omständigheterna i ert enskilda fall. Om någon påföljd blir det förmodligen fråga om ungdomstjänst eller straffvarning.

Vid ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig på nytt.

Vänligen,

Hanna HaavistoRådgivare