FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt06/10/2016

Barns rätt att välja boende

Hej!
Jag är 14 år. Jag bor med min pappa i Österrike och min mamma bor i Sverige. Har jag rätt att flytta hem till min mamma för jag mår inte riktigt så bra här nere?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Det finns sedan 2006 ingen specifik ålder för när barn har rätt att bestämma vilken förälder de helst vill bo hos. Enligt 21:5 § Föräldrabalken ska ett barns vilja beaktas (utifrån barnets ålder och mognad). Om ett barn motsätter sig ett beslut om boende ska domstolen endast verkställa beslutet om rätten finner det nödvändigt för barnets bästa, vilket också framgår av 21:5 § FB.

Hoppas detta besvarat din fråga!

För ytterliggare information skulle jag rekomendera Caisa Carlssons svar på en liknande fråga: http://lawline.se/answers/barns-ratt-att-sjalv-bestamma-boende

Adrian NylénRådgivare