FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt10/08/2015

Barns inflytande vid beslut rörande boende

Hej! Jag är 14 år. Min mamma och pappa är skilda och just nu bor jag varanann vecka hos de. Men saken är att jag vill byta schemat till så jag får vara tre veckor hos varje. Min mamma sa ja, men min pappa sa nej. Har jag någon juridisk rätt att bestämma detta själv? tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Barnets bästa ska alltid vara avgörande i alla beslut rörande boende och umgänge. Dina föräldrar ska därför fatta det beslut som gynnar dig bäst. Hänsyn ska också tas till vad du önskar, men det är i slutändan dina föräldrar som har rätt att bestämma hur du bor.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare