FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt15/02/2015

Barns boende vid gemensam vårdnad

Hej,

Jag har en dotter som nu januari fyllde tre år. Hon bor varannan vecka hos sin pappa och storebror på åtta år och varannan vecka bor hon hos mig. Vi flyttade isär för 9 månader sedan och har båda två träffat en ny på var sitt håll.

Jag har i dagarna fått veta ryktesvägen att hennes pappa och hans nya renoverat i kvinnans hus och inrett ett gemensamt sovrum åt barnen. Då jag frågade min dotter om hon sovit över hos XX fick jag ett ja till svar. Min personliga åsikt utifrån vår dotters ålder och att hennes pappa och den nya träffats i fem månader, dessutom med ett uppehåll från varandra i december, är att jag definitivt inte tycker det känns bra att vår dotter plötsligt skall ha tre olika hem. Det känns som att det räcker med de två hon redan har. Jag vet att skulle jag påtala detta för hennes pappa skulle det rent ut sagt ta hus i helvete, han skulle vända det till att jag har något emot hans nya, vilket jag absolut inte har, får hon honom att må bra så mår barnen bra är min filosofi, så jag vet inte riktigt hur jag ska tackla situationen i nuläget. Har han rätt att "flytta runt" med vårt barn när hon är hos honom? Detta utan att ens nämna något för mig och dessutom till en människa som han aldrig låtit mig träffa? Vi har i dagsläget gemensam vårdnad men vår dotter är skriven hos mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss här på lawline!

För att förtydliga så förstår jag din fråga som att du och din dotters pappa har gemensam vårdnad av ert barn, och att hon efter en överenskommelse er emellan bor växelvis hos er båda. Nu undrar du om det är okej att din dotters far flyttar in med ert barn hos sin nya partner.

De grundläggande bestämmelserna om ett barns vårdnad finns i föräldrabalken (FB). Vid beslut rörande barnet i de fall föräldrarna har gemensam vårdnad aktualiseras 6:13 FB (Se här). Här framgår det att en enskild förälder inte ensamt får besluta i frågor som är av ingripande betydelse för barnets framtid. I dessa frågor krävs alltså samtycke från båda föräldrarna och en ensam förälder kan motsätta sig ett beslut om denne anser att beslutet inte är i barnets bästa intresse.

Att flytta med barnet till en ny adress skulle med stor sannolikt vara ett sådant ingripande beslut att din dotters pappa skulle ha kommit överens med dig först, och du nu alltså kan motsätta dig. Det är dock viktigt att komma ihåg att det avgörande i frågan kommer att vara hur pass ingripande flytten kan tänkas bli. Det finns de rättsvetare som är av åsikten att en flytt direkt i sig är ett sådant ingripande beslut att samtycke krävs, medan andra förespråkar att bara en större flytt, t.ex. till en annan stad eller kommun omfattas av bestämmelsen.

Jag skulle därför råda dig att först försöka föra en dialog med din dotters far. Ni har båda ett ansvar att fatta de beslut som medför det bästa för er dotter. Om ni inte själva kan komma överens, t.ex. för att er relation är alltför ansträngd så kan samarbetssamtal vara en bra alternativ väg! Dessa tillhandahålls av socialtjänsten där ni bor och är till för att lösa just frågor rörande barnets vårdnad, såsom t.ex. boendefrågan. I sista hand kan en domstol komma att avgöra frågan om er dotters framtida boende och vårdnad.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Anton PeterzénRådgivare