FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/12/2017

Barns boende

Hej! Min sambo har delad vårdnad om en 15-åring son. Sonen är förståndshandikappad och har en mognadsgrad jämförbar med en 7-åring. Han bor varannan vecka hos oss. Han får för sig så fort något inte passar att han bara vill bo hos oss eller tvärtom, bara bo med sin pappa. Då han har haft problem med droger och annat senaste tiden, vill vi inte att han nu ska få igenom sin vilja att bara bo hos sin pappa där det inte ställs samma krav på att han ska sköta sig. För några veckor sedan var det tvärtom. Han vill INTE till sin pappa. Finns det något sätt vi kan förhindra detta mot hans vilja?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom barnet inte är 18 år så är han inte myndig utan står under vårdnad av båda sina föräldrar (6 kap. 2 § FB). Det är därför hans föräldrar som bestämmer om vart han ska bo. Enligt lagtexten ska hans bästa ska vara avgörande vid beslut om detta och hänsyn ska tas till hans vilja men med beaktande av hans ålder och mognad. (6 kap. 2 a § FB). Hans mamma och pappa bestämmer således som vårdnadshavare var han ska bo, t ex att han ska bo växelvis hos dem. Ni kan såldes förhindra att han bara bor hos sin pappa genom att mamman och pappan gemensamt kommer överens om att han ska bo växelvis, vilket verkar vara det som är överenskommet i dagsläget.

Om det inte finns ett avtal om boendefrågan så kan de avtala om hur deras son ska bo för att inte behöva bråka om det inbördes. Detta görs skriftligt och med socialnämndens godkännande. Vill de ha hjälp att författa ett sådant avtal om boende kan de vända sig till socialtjänsten i kommunen där ni bor.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare