FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/09/2019

Barnrätt - underhållsbidrag

Jag är ensamstående och barnen bor största delen hos mig (5 dagar var 14:e dag hos sin pappa). Men mellanmål varje dag efter skolan.

Jag är barnskötare och han Hovrättsråd och han betalar inget för barnen + jag ska betala exakt halva kostnaden för försäkringar osv för barnen.

Jag tror han tjänar 4 gånger så mycket som mig.

Hur ska jag få honom att betala?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Betala underhåll

När ett barn bor hos endast en av föräldrarna ska det betalas underhållsbidrag. Underhållsbidraget varierar beroende på vilka behov barnet har och hur den ekonomiska situationen ser ut för föräldrarna. Tyvärr är detta en vanlig fråga och det finns ingen påminnelse tyvärr om att en förälder ska betala underhåll. Vanligtvis är det så att en av föräldrarna tar kontakt med en jurist eller att man tar upp denna fråga själv och informerar om underhållsskyldigheten.

Underhållsskyldighet

Underhållsskyldigheten regleras i 7 kap föräldrabalken. 7 kap 1 § FB säger att har som uppgift att svara för underhåll för sina barn efter vad som är skäligt till barnets behov och med hänsyn föräldrars ekonomiska förmåga. Därmed ska pappan hjälpa till och betala när barnet inte är hos honom, som jurist kan jag tycka att detta borde han veta. Det framkommer i 2 § FB att en förälder ska fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, om som i ditt fall att barnet varaktigt bor hos dig. Barnet bor under större delar hos dig än hos honom. Av 4 § FB kan avdrag göras i underhållsbidraget om barnet bor under en sammanhängande tid av minst fem dygn eller under en kalendermånad haft barnet hos sig i minst sex hela dygn. Då kan den föräldern göra avdrag i bidraget för varje helt dygn med 1/40 av underhållsbidraget. Enligt försäkringskassan är beloppet 1573 kr per månad. Det finns även en hemsida som kan hjälpa er att beräkna hur mycket bidrag som han ska ge till dig, på försäkringskassan.

Viktigt är också att när ni kommit överens om bidragets storlek ska ni skriva ett skriftligt avtal!

Sammanfattning

Eftersom barnet bor för det mesta hos dig ska han hjälpa till. Jag hoppas att ni kanske kan sätta er ner och diskutera om han kan hjälpa dig att få vardagen för ditt barn att gå ihop. Som förälder har ni båda som uppgift att vårda om barnet och ge barnet de behov som den behöver. Det framgår dessutom av praxis att den som har större ekonomiskt utrymme att betala underhåll till barnet ska göra det. Hoppas allt löser sig!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare