FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt06/09/2020

Barnrätt - Gemensam vårdnad

Vid gemensam vårdnad får den ena vårdnadshavaren då sätta upp en för den andra vårdnadshavaren helt okänd person som kontaktperson för barnen till skola, förskola osv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

För barnets bästa är det viktigt med ett gott samarbete

Gemensam vårdnad innebär att båda föräldrarna måste vara överens om viktiga beslut kring barnet. Föräldrarna har ett ansvar att se till att samarbetet kring vårdnaden fungerar bra. Detta innebär ibland att föräldrarna tvingas bortse från den egna osämjan dem emellan och för barnets skull komma överens, något som ibland kan vara svårt, men också mycket viktigt.

Om båda vårdnadshavare är överens om en sådan kontaktperson som du beskriver i din fråga och det inte är till skada för barnets bästa så ser jag inte ett hinder.

Hoppas du fick svar på din fråga! Har du fler frågor kan du ställa dem här.

Med vänliga hälsningar

Minella KurjakovicRådgivare