FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/08/2021

Barnpornografi - video

Är det barnpornografibrott att filma en 17- åring som duschar naken?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Enligt 16 kap 10a§ i Brottsbalken, brb, är dessa handlingar som gör att en person blir skyldig till barnpornografibrott:

1. skildrar ett barn i pornografisk bild.

2. sprider, överlåter, visar upp eller på annat sätt gör en sådan bild av barn tillgänglig för någon annan.

3. förvärvar eller bjuder ut en sådan bild av barn.

4. person förmedlar kontakter mellan köpare och säljare av sådana bilder av barn eller vidtar någon annan liknande åtgärd som syftar till att främja handel med sådana bilder.

5. innehar en pornografisk bild av barn eller betraktar en sådan bild som han eller hon har gjort tillgänglig för sig.

Vad som räknas som en pornografisk är om det är naket och utmanande har ett sexuellt motiv med syfte att påverka den som tittar på bilden. Med bild innefattas även video.

Är det inte i syfte att påverka dig eller om du kanske inte visste om att barnet var 17, är det ändå olagligt eftersom i 16 kap 10a 5 st. gör undantag från det allmänna uppsåtskravet, och då straffas du även om du varit oaktsam.

Det skulle även kunna vara kränkande fotografering enligt 4 kap 6a§ brb, dock kan det vara svårt att avgöra i och med att man vet att personen redan är ett barn, under 18 år. Då kan även straffet bli hårdare enligt nämnda paragraf.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anneli AlchahinRådgivare