FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt26/06/2015

Barnets vilja vid frågan om boende

Har en 14-årig son som Inte vill bo hos pappa. Hans äldre bror bor hos mig permanent (samma pappa). Han 14-åringen har själv sagt till pappan att han vill vara kvar här. Jag och pappan har stora samarbetssvårigheter och varit hos familjerätten vid flertalet tillfällen. Där har de sagt att sonen får "bestämma själv". Vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

I ditt fall har din son en vilja att inte bo hos sin far. Vid frågor som rör boende, vårdnad och umgänge är det centrala barnets bästa. Ett barn har rätt att träffa sina båda föräldrar. Vid bedömningen av barnets bästa ska särskild hänsyn tas till risken för barnet att utsättas för övergrepp, bli olovligt bortförd eller fara illa. Dessutom är det av vikt att för barnets bästa upprätthålla en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Gällande barnets egna vilja, ska avseende fästas vid denna med hänsyn till barnets ålder och mognad (6 kap. 2 a § föräldrabalken). I avvägningen av vad som är barnets bästa är även behovet av kontinuitet och stabilitet för barnet av betydelse. Har barnet till exempel trivsamt bott en längre tid hos en förälder, bör barnet helst inte ryckas från sin invanda miljö om detta innebär en omställning. I din situation har sonen bott mycket hos dig och är van vid denna miljö.

Som du noterar, ska barnets vilja beaktas vid bedömningen av barnets bästa. I normalfallet borde en fjortonårings vilja tillmätas stor betydelse för frågan om vårdnad, umgänge m.m. Man anser att barnet då nått den mognaden att det själv kan fatta rationella beslut som tillgodoser dennes intressen. Således har familjerätten rätt i att sin sons vilja är av stor vikt, så länge man uppfattar att det är barnets verkliga vilja som uttrycks.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare