FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt02/12/2013

Barnets boende

hej min dotter vill bo hos mig på heltid, men mamman sätter käppar i hjulen hela tiden vi har en son åxå som har en diganos och då kommer min fråga till er hur går jag vidare i detta ärende? vi har separerat så vi kör varannan vecka nu men det funkar inte alls min dotter vill bo hos mig och min nya sambo

Lawline svarar

Hej!

Om jag har tolkat din fråga rätt så vill du veta hur du ska gå tillväga för att din dotter enbart ska bo hos dig. Svar kring barnets boende hittar vi i föräldrabalken, se https://lagen.nu/1949:381 .

Under förutsättning att det föreligger gemensam vårdnad för din dotter kan du yrka i domstol att din dotter enbart ska bo hos dig, se 6:14a FB.

Du bör dock uppmärksamma att när rätten tar beslut i tvister som berör barnets boende så sätter de alltid barnets bästa i främsta fokus enligt 6:2a FB. Umgänge med båda föräldrar värderas väldigt högt inom familjerätten vilket också framgår av umgängesrätten enligt 6:15 FB.

Jag hoppas detta skapar någon klarhet i din fråga!

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare