FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/05/2016

Barnets bästa med beaktande av dess ålder och vilja

Är en 12 årig flicka för ung för att veta sitt bästa vad gällande vart hon ska bo? Min dotter bor hos mig sen nästan 3 år tillbaka och träffar sin pappa varanan torsdag-söndag. Hon är inte trygg hos honom då han är empatilös och har skrämt henne hela hennes uppväxt Hon är rädd för honom. Nu har han dragit igång en process i tingsrätten för hon ska tvingas att bo hos honom växelboende,vilket hon definitivt inte vill.

Samarbetsamtal vägrar han. Bäst med en domstol som får besräma hur vår dotter ska bo, då han inte ens lyssnar på henne då han hela tiden frågar henne om hon inte vill vi mer hos han. Svaret från henne är nej. Han vet vad hon vill men struntar i det .

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I alla beslut rörande vårdnad, boende och umgänge så ska barnets bästa vara avgörande. En förälders vilja av att ha mer kontakt med barnet kan aldrig gå före barnets bästa.

Vid bedömningen för vad som är barnets bästa fästs det särskilt stor vikt vid risken för att barnet utsätts för övergrepp eller annars far illa, barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrar samt barnets egna vilja med beaktande av barnets ålder och mognad, 6 kap. 2 a § FB. Man brukar säga att då barnet är 12 år gammalt ska dennes vilja vara avgörande i beslutet.

Vidare ska det påpekas att barnet har rätt till umgänge med sin far enligt 6 kap. 15 § FB. Denna rätt är till för barnet och inte föräldern. En förälder har ingen rättighet att umgås med barnet, däremot anses det ofta vara det bästa för barnet att denne träffar den andre föräldern, vilket din dotter redan gör.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är det bara att höra av sig igen!

Med vänliga hälsningar,

Jakob MelanderRådgivare