FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/08/2019

Barnens pappa vill inte betala underhåll för en av sommarmånaderna. Är det rätt?

Hej

Mina barn som är 7 och 8 år bor hos mig på heltid.

Varannan helg fredag kl 17 - lördag kl 17 är de hos sin pappa.

Han betalar underhåll 3000 sek varje månad.

Nu under sommaren har de varit hos honom 1 hel vecka i Juni, 2 veckor och 1 dag i Juli och så var vi på semester tillsammans 10 dagar (hela familjen)

Pappan vill nu inte betala underhåll för en hel månad. Blir det rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Totalt har barnen alltså varit drygt 3 veckor hos sin pappa och 10 dagar med er båda tillsammans på en resa. Det motsvarar då ungefär lite drygt en månad (eller cirka 22 dygn), vilket jag antar är grunden för att barnens pappa inte vill betala. Då är alltså frågan om barnens pappa har rätt att slippa betalning för den månaden?

Regeler om underhållsstöd finns i föräldrabalken (FB) sjunde kapitel. Jag utgår från att de 3000 kr pappan brukar betala är ett godtagbart och rimligt belopp ni kommit överens om, det vill säga att han normalt uppfyller de regler för underhållsstöd som finns i övrigt.

Barnens pappa har rätt till avdrag

Varje gång barnens pappa bor minst 5 dygn i sträck eller minst 6 dygn totalt under en månad, så har han rätt att dra av pengar från underhållet (FB 7 kap. 4§ första stycket). Ett dygn är från 00.00 till 24.00, det vill säga dygnets samtliga 24 timmar eller dagen som besöket avslutas på (det vill säga inte när den börjar, se FB 7 kap. 4§ andra stycket). Varje dag har han rätt att dra av 1/40 (en fyrtiondel) av underhållsbidraget.

För de 3 veckorna och 1 dag barnen bara var hos sin pappa, så ska barnens pappa alltså ha rätt att dra av pengar från underhållsskyldigheten varje dag han är med dem. Det vill säga cirka 22 dygn (om det rör sig om 22 hela dygn), vilket motsvarar 22/40 av 3000 som är lika med ett avdrag om 1650 kr.

Hur är det då med semestern när ni båda var med barnen? Jo, även de ska avräknas, eftersom att barnen ändå var hos sin pappa så ska inte han behöva "betala dubbelt" för barnen. Om detta nu motsvarar 10 hela dygn så ska han alltså ha rätt till ytterligare ett avdrag om 10/40 av 3000, det vill säga ytterligare 750 kr.

Sammanlagt motsvarar det ett avdrag om 2400 kr (1650 kr + 750 kr). Du ska alltså enligt dessa uträkningar fortfarande ha rätt till ett underhållsstöd om 600 kr (3000 kr - 2400 kr). Om det är så att det inte rör sig om hela dygn ovanför, så har barnens pappa inte rätt till ett lika stort avdrag och du får mer. Det finns också vissa avtal om underhållsstöd där det redan är inräknat att pappan ska spendera viss tid med barnen utan rätt till avdrag (ett så kallat "nettoavtal", se FB 7 kap. 4§ fjärde stycket), och i så fall har han ingen rätt till avdrag. Eftersom att du inte skriver att ni avtalat om mer än varannan helg, så utgår jag från att så inte är fallet.

Sammanfattning och råd

-Barnens pappa har rätt att räkna av varje helt dygn som han har barnen hos sig från underhållsstödet. För varje dag har han rätt att räkna av 1/40 av underhållsstödet.

-I ditt fall har han alltså rätt att dra av cirka 2400 kr, vilket skulle göra att du fortfarande har rätt till cirka 600 kr. Men eftersom att du vet bättre hur mycket tid barnens pappa haft barnen hos sig, så kanske det blir mer eller mindre när du räknar på det själv.

-Det bästa är förstås om du får pengarna av barnens pappa frivilligt, så jag rekommenderar dig att försöka be honom om de 600 kronorna först.

-Du kan förstås gå till tingsrätten och ansöka om stämning för att få de 600 kronorna. Om jag var du skulle jag verkligen försöka undvika en rättegång, då det skulle kosta både tid och pengar och leda till en del irritation. Frågan är också om det är värt tiden, orken och kostnaden för att få in 600 kronor, men det får du avgöra.

-Om du behöver mer kvalificerad juridisk hjälp så kan du alltid boka tid med en jurist på Lawline på vår hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Oscar JanssonRådgivare