FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt05/03/2018

Barn under föräldrars skilsmässa - skyldigheter till samarbete

Hej. Jag ligger i skilsmässa och vi har vår gemensamma son varannan vecka med lämning söndagar. Hon påstår nu att enligt socialen får han inte lämnas senare än 18:00 ( sängdags 20:00) . Jag tror inte detta stämmer men vad gäller ?

M v h Marcus Petersen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till barns rättigheter så ska barnets bästa alltid tillgodoses, 6 kap 2 § Föräldrabalken. Barnets bästa brukar innebära gemensam vårdnad av föräldrarna och att föräldrarna visar sig samarbetsvilliga emot den andra parten. Lagen reglerar inga specifika tider, men att föräldrarna visar att de är samarbetsvilliga i frågor gällande barnet. Jag föreslår att du ringer socialtjänsten för att få lite råd och riktlinjer för hur ett gott samarbete ska gå till.

Lycka till och hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare