FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt19/03/2016

Barn som reser utan vårdnadshavare

Hej!

Jag är en pappa som bara har umgängesrätt med min son. Vi ska nu åka utomlands vilket min pojkes mamma, som då är ensam vårdnadshavare, gett tillåtelse till.

Vi har upprättat ett dokument där hon skriver under på att min pojk får följa med mig på resan.

Är det något mer jag ska tänka på?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor om rör beslut om barn regleras i Föräldrabalken (FB). Enligt 6:11 FB har vårdnadshavaren rätt att bestämma i frågor som rör barnet. Om mamman har beslutat att ert barn får resa med dig utomlands så finns inga hinder för att barnet följer med. Medgivandet behöver, när det gäller mammans rätt att bestämma, inte vara skriftligt men däremot kräver vissa resebolag skriftligt medgivande från vårdnadshavaren när ett barn ska resa utan denne. Av denna anledning är det bra att se till att ha ett sådant skriftligt dokument som du beskriver.

Vänligen,

Matilda CroneRådgivare