FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/10/2020

Barn som misstänks fara illa hos umgängesföräldern

Hej

Jag kastade ut min fd sambo pga av alkohol problem då hon inte ville söka hjälp! Det har framkommit att denna tjej tidigare varit prostituerad kan inte bevis om hon åter gott till det yrket! Jag har gjort 3st oros anmälningar nu senast angående hon har unga knarkare/langare i sin bostad samtidigt som vår 2 åriga son är där.

Jag har tagit kontakt med dessa knarkare och påtalat min oro för barnet och de säger direkt lämna inte ditt barn där hon är helt flippad och ingen kontroll!

Vad kan jag göra för att inte lämna mitt barn till henne?

Vi har gemensam vårdnad och barnet är skrivit hos mig!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Barnets bästa ska vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge (6 kap. 2 a § föräldrabalken). Är det så att du är boendeföräldern och du inte vill att din före detta sambo ensam ska få träffa barnet måste du vända dig till domstol. Barnet ska som huvudregel ha rätt till umgänge med den föräldern som barnet inte bor tillsammans med. Domstolen kan om det anses vara förenligt med barnets bästa besluta om att umgänget sker på något annat sätt än fysiska träffar, till exempel genom telefonsamtal eller Skype. (6 kap. 15 § föräldrabalken). Domstolen kan även i vissa mer sällsynta fall besluta om umgänget helt uteblir eller om man anser att umgänget inom en snar framtid kan ske självständigt, för en viss period besluta att umgänget ska ske med hjälp av ett så kallat umgängesstöd (6 kap. 15 c § föräldrabalken).

Mitt råd till dig om du och den andra föräldern inte kan komma överens och du misstänker att barnet far illa när barnet umgås med den andra föräldern, är att via domstol få till en ändring i umgänget och eventuellt vårdnaden. En förälder som missbrukar i närheten av barnet anses i regel varken lämplig som vårdnadshavare eller att ensam ha umgänge. För att få saken klargjord och själv inte bli anklagad för umgängessabotage råder jag dig att vända dig till rätten för att få en ändring i ovanstående frågor.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare