FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt15/02/2020

Avtjäna straff i Sverige

Hej,

En min son som är svensk medborgare har varit med i en bilolycka i hemlandet Kosovo. Han är ansvarig för olyckan där en person i den mötande bilen har dött på plats. Min son har varit på rättegång där han dömdes till 3 år och 6 månader fängelse. Hans familj är i Sverige och han har 2 små barn sonen blir 3 år och dottern 6 månader.

Kan han avtjäna straffet i Sverige? Hur går det till? Vart ska man vända sig för att svenska myndigheter ska hjälpa oss att ta hit honom? Hade han dömts i Sverige skulle han få liknande straff?

Önskar snabbt svar,

En orolig mamma

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kosovo är inte EU-medlem, vilket innebär att utelämningsreglerna inte nödvändigtvis gäller på samma sätt som innanför EU. Din son, eller hans advokat, bör kontakta Sveriges ambassad i Pristina för att få hjälp från svenska myndigheterna att överföra verkställigheten av hans straff till Sverige.

Det finns väldigt många faktorer som spelar in här, så jag kan inte säga om det är möjligt att få din son utlämnad, men ambassaden är första steget oavsett om det går eller inte

Jag hoppas du lyckas få hem din son fort,

Med vänliga hälsningar

Adam NovakRådgivare