FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/04/2019

Avtal om ensam vårdnad

Hur ska jag gå vidare om jag och barnets mamma har kommit överens att hon ska skriva över full vårdnad på mitt namn?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då ni kommit överens har ni möjlighet att skriva ett avtal om ensam vårdnad. Avtalet ska reglera frågor om boende vårdnad och umgänge. Det ska vara skriftligt och för att det ska vara giltigt ska det vara inriktat på barnets bästa. Ni båda ska skriva under det och sedan ska även socialnämnden i er kommun godkänna detta avtal, då får avtalet samma verkan som en dom. Socialnämnden avgör sedan om avtalet kan godtas eller icke godtas, beslutet kan inte överklagas och gäller eventuellt från den dag det godkänts av nämnden. Jag kan rekommendera att ni kontaktar en jurist (till exempel Lawline) eller använder en avtalsmall för att vara säkra på att ni inte missar någonting. Sedan kontaktar ni socialnämnden i er kommun.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare