Avstånd mellan cirkulationsplats och hastighetsskylt

Hej

Hur långt från en rondell ska en hastighetsskylt stå?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

Eftersom att din fråga är så öppet ställd blir det svårt för mig att ge dig ett helt tillfredställande svar. Vägmärkens placering och utformning regleras till stor del i Vägmärkesförordningen.

Regler om vägmärkens placering

Utgångspunkten för vägmärkets placering hittar du i 3 § i Vägmärkesförordningen. Den paragrafen säger bland annat att vägmärken ska vara utformade och placerade och i sådant skick att de kan upptäckas i tid och att de är möjliga att förstå för trafikanterna. De får inte heller sättas upp så att de innebär fara för eller onödigtvis hindrar trafikanter.

Det som kan läsas ut av denna paragraf är i alla fall att det inte får stå så pass nära inpå cirkulationsplatsen(rondellen) att det inte upptäcks i tid för att t ex anpassa hastigheten. Vägmärkets placering i övrigt beror främst på andra faktorer än att det just är uppställt före en cirkuleringsplats. En sådan faktor kan exempelvis vara att hastigheten ändras eller om det är samma hastighet som vägen innan cirkulationsplatsen.

Hoppas jag lyckades bringa lite klarhet i frågan. Tveka inte att höra av dig igen om du undrar något annat eller har en mer specifik beskrivning av omständigheterna kring en specifik hastighetsskylt.

Med vänliga hälsningar,

Marcus Grudén

Lawline RådgivareRådgivare