Avskuren rådighet och besittningsförändring

Hej, det är så att när jag fyllde 18 så leasade min pappa bil till mig. Jag betalade den och jag var huvudföraren, han stod på bilen som ägare för att jag då precis blev myndig. Inget annat. 3 år går precis som ett leasingavtal brukar vara, jag väljer att köpa ut bilen och jag blir den nya ägaren för bilen. Dock i efterhand så vill jag nu sälja min bil till pappa då han är mer i behov av den än jag, och jag försöker då göra en överlåtelse på honom. Detta går inte enligt dnb.se(lånet jag har på) för att vi fortfarande bor på samla adress, av juridiska skäl säger dem.

Då bestämmer jag mig istället för att ha min far som medlånstagare, och byta ägare på så sätt. Vad jag fått veta av dnb, kommer jag fortfarande stå med på lånet men att han kan bli huvudägaren så länge han också "läggs till".

Nu när jag har kontaktat banken för detta säger dem nu att:

"Hej,

Efter sedvanlig kreditbedömning kommer vi inte gå vidare med önskemålet och lägga till nedan person på avtalet. Detta eftersom denna kund redan stått som ägare på bilen, och vi skulle förlora åtanganderätten på detta vis."

Kan ni snälla förklara för mig av vilka juridiska skäl jag inte kan ha med min far som medlånstagare öht? Jag har försökt leta lagar eller andra som skrivit liknande men det är första gången jag hör detta. Jag har även en kompis som jobbar på försäkring med bilar som också är insatta i lagar då de behöver veta en del, men detta är något han och även en kollega till honom första ggn hört?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga vill inte dnb bevilja att din far står som medlånare till bilen för de kommer inte ha ett giltig återtagandeförbehåll.

Vad är ett återtagandeförbehåll - Ett återtagandeförbehåll innebär att om en person inte har möjlighet att fullfölja sin del av avtalet (betala tillbaka pengarna använt för att köpa något) så har säljaren rätt att ta tillbaka varan som hen har sålt. Detta gäller även i konsumentförhållanden, 49 § konsumentköplagen. Detta innebär alltså att om din pappa står som medlånare och ägare av bilen, så har dnb rätt att ta bilen om din pappa inte kan betala av sina skulder.

Dock finns det ett problem här. Du nämnar att du och din pappa bor och är registrerade på samma adress här i Sverige. Enligt svensk rättstradition finns det något som kallas för traditionsprincipen, som innebär att om du köper en vara/produkt av en person så måste du flytta varan/produkten från säljaren så att denna person inte har kontroll över varan längre, för att du ska ha skydd mot säljarens borgenärer. Detta kallas för avskuren rådighet.

Jag redovisar ett exempel för att förklara tydligare:

"Du köper en bil av Pelle. Pelle berättar inte för dig att Kalle, som sålde bilen till Pelle, har ett återtagandeförbehåll om Pelle inte kan betala. Detta innebär att Kalle har rätt att ta tillbaka bilen om Pelle inte kan betala. Om du lämnar kvar bilen hos Pelle efter att du har köpt den, och Pelle inte kan betala, så har Kalle rätt att ta tillbaka bilen, trots att du är ägare. Detta för att du inte har avskurit rådigheten för Pelle. Om du å andra sidan tar bilen direkt vid köpet och parkerar denna på din uppfart, så har du ett garanterat skydd mot Kalle."

Varför banken inte vill bevilja medlåning - Detta är DnB rädda för. DnB kommer bli din pappas borgenärer om medlåningen går igenom. Bilen byter ägare, men kommer stå kvar på samma uppfart och du har inte avskuren rådighet till bilen. Detta innebär alltså att banken inte har ett giltigt återtagandeförbehåll, DnB har inte rätt att ta bilen som säkerhet om du eller din pappa inte kan betala lånet för bilen.

Hoppas de var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare