Avräkning av förskott på arv

Hej!

min gamla mor har utan min vetskap i gåva givit den bostad/villa hon har till min bror. Vår fat avled för 12 år sedan, så bara jag och min bror är de som kan ärva när min mor går bort. Vad händer när hon avlider? Vad har jag rätt till?

Mvh S

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av ärvdabalken (ÄB).

Varje barn har rätt att åtminstone få ut den så kallade laglotten efter en förälder (7 kap 1 § ÄB. Jfr 7 kap 3 § ÄB). Laglotten är hälften så stor som en bröstarvinges arvslott, som i sin tur är är 100 % delat på antal barn till den avlidne (2 kap 1 § ÄB). Din arvslott är således 50 % av det dina föräldrar lämnar efter sig (s.k. kvarlåtenskap), och din laglott 25%.

Finns det ett testamente som ger dig rätt till mindre än din laglott, har du rätt att begära jämkning av testamentet för att få ut kvarlåtenskap till ett värde motsvarande din laglott (7 kap 3 § ÄB). Finns det däremot inte något testamente, har du rätt till din arvslott.

Gåvor som föräldrar ger till sina barn under sin livstid – undantaget "sedvanliga gåvor" såsom födelsedagspresenter och julklappar m m, och utgifter för uppehälle och utbildning (6 kap 2 § ÄB) – ses som huvudregel som förskott på arv. Dessa ska som huvudregel räknas av från arvslotten. Endast om det framgår av till exempel ett gåvobrev att gåvan inte ska utgöra förskott på arv, ska den inte heller göra det. Om sådant inte finns är din bror alltså skyldig att avräkna värdet av huset från vad han ska ärva efter er mor (6 kap 1 § ÄB). Konsekvensen blir således att din bror kan ytterligare arv först om du först får kvarlåtenskap till ett värde motsvarande husets.

Det är värt att betona att din bror som huvudregel inte är tvungen att återbetala något värde, om värdet av huset är större än vad du kan få ut i övrigt och du således inte kan få ut hela din arvslott. Endast om det framgick som krav när gåvan gavs att sådan betalning skulle ske (6 kap 4 § ÄB) eller om värdet inskränker på din laglott (7 kap 4 § ÄB) behöver din bror ge dig ett belopp motsvarande mellanskillnaden till i det första fallet arvslotten, i det andra fallet laglotten.

Sammanfattningsvis kan sägas följande: Du har som huvudregel rätt till arvslotten. Finns testamente som ger dig rätt till mindre än laglotten, har du rätt till laglotten. Om inte annat framgår, ska huset anses utgöra en del av din brors arv. Han lär dock som huvudregel inte bli tvungen att betala något belopp till dig, om du inte får ut din hela din arvslott med hjälp av resterande egendom.

Jag hoppas att jag kunnat bringa klarhet i vilket belopp du har rätt till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare