Avhysning av inneboende

Jag har en fråga angående inneboende .Om man har en inneboende i sitt hem och vill få bort honom och kallar på polis har polisen rätt att ta ut honom eller om han är folkbokförd på adressen eller inte spelar detta nån roll för att han ska bli avhysas av polisen.????

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Polisen kan inte avhysa en person som är folkbokförd på adressen om inte det finns ett beslut av Kronofogden som styrker att den inneboende ska avhysas.

Om ni har ett hyreskontrakt som är uppsagt eller som den inneboende inte respekterar, bör du vända dig till Kronofogden och kräva avhysning. Du kan läsa mer och skriva en blankett som finns på hemsidan här. Kronofogden kan då ta hjälp av polis för att avhysa en person som vägrar flytta ut själv.

Jag hoppas att mitt svar är till någon hjälp. Om du har några fler funderingar är du välkommen att skicka in en ny fråga eller skriva i kommentarsfältet, så återkommer jag.

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare