FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll11/07/2018

Avdragsrätt från underhållsbidrag när barnet under viss tid vistas hos den bidragsskyldige föräldern?

Vilka skyldigheter har man om man har ensam vårdnad? Min dotters pappa har ensam vårdnad. Är inte han skyldig att betala dotterns sommaraktiviteter vi gör, hygienartiklar, vård (alvedon osv), kläder, mat osv osv? Vi har henne 4 veckor på sommaren, ska han då inte betala för dom 2 veckor i månaden som hon är hos oss?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du dels vilka skyldigheter din dotters pappa har med tanke på att han har ensam vårdnad, och dels om pappan som vårdnadshavare är skyldig att betala viss del av de kostnader som uppkommer under den tid som dottern är hos dig?

Eftersom pappan har ensam vårdnad om er dotter så utgår jag ifrån att hon också resterande del av året bor hos honom.

Vårdnadsansvaret och underhållsskyldighet

Reglering om vårdnad över barnet finns i 6 kap. Föräldrabalken (FB). Enligt 6 kap. 2§ 2 stycket FB stadgas vilket ansvar en vårdnadshavare har för barnet. Där ingår bland annat ansvar för barnets personliga förhållanden och barnets försörjning.

Föräldrars underhållsskyldighet till barnet regleras i 7 kap. FB. Där framgår att föräldrarna, oavsett om de är vårdnadshavare eller inte, ska svara för underhåll till barnet. Avgörande för underhållets storlek är barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. En förälder som inte har vårdnad om barnet och som inte heller varaktigt sammanbor tillsammans med barnet har också skyldighet att betala underhållsbidrag.

Avdragsrätt för den förälder som betalar underhållsbidrag

I 7 kap. 4§ FB stadgas det så kallade umgängesavdraget. Det innebär att om dottern under en viss tidsperiod vistas hos dig så har du rätt att göra avdrag från det underhållsbidrag som du betalar till pappan. Av lagtexten framgår att avdragsrätten inträder om:

-du har haft barnet hos dig under en sammanhängande tid av minst fem dygn eller

-under en kalendermånad minst sex hela dygn.

och innebär att du av din bidragsskyldighet får tillgodoräkna dig ett avdrag för varje helt dygn av barnets vistelse med 1/40 av det underhållsbidrag som för kalendermånaden gäller under tiden för vistelsen.

Nettoavtal

Ni som föräldrar kan också i förväg komma överens om hur mycket lägre underhållsbidrag du ska betala när du har dottern boende hos dig regelbundet under en längre period. Den summa som underhållsbidraget minskas med ska då under den aktuella månaden betalas genom att barnet bor hos dig.

Exempel på nettoavtal
Underhållsbidraget är beräknat till 1 600 kronor per månad. Ni är överens om att barnet ska vistas 10 hela dygn per månad hos dig och att underhållsbidraget därför ska minskas med 400 kronor. Det innebär att 1 200 kronor betalas kontant och 400 kronor betalas genom att barnet bor hos dig som bidragsskyldig förälder.

Bedömning i det aktuella fallet

Du som förälder betalar underhållsbidrag till er gemensamma dotter med tanke på att du inte är vårdnadshavare och inte heller har dottern varaktigt sammanboende hos dig. Det skulle därför vara konstigt att du fortsatt ska betala fullt underhållsbidrag trots att dottern under en viss period vistas hos dig. Det är av den anledningen som du har avdragsrätt.

Av frågan framgår inte om det är fyra sammanhängande veckor som dottern vistas hos dig eller om det är utspritt på flera omgångar. Oavsett så bör du gällande samtliga fyra veckor nå upp i de dagar som krävs för avdragsrätt. Det skulle då innebära att du för samtliga 28 dygn (4 veckor) som dottern vistas hos dig har rätt att för varje dygn göra ett avdrag på 1/40 av underhållsbidraget.

Svaret på frågan blir således att pappan i och för sig inte ska betala för något för den tid som dottern vistas hos dig. Men att du kommer betala ett lägre underhållsbidrag de månader du når upp i avdragsrätten.

Alternativt kan ni träffa ett nettoavtal, vilket jag beskrivit ovan.

Hoppas svaret var till hjälp och tveka inte att höra av dig om du har ytterligare funderingar!

Lawline RådgivareRådgivare