FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll07/12/2020

Avdrag på underhållsstödet?

Jag har två barn som kommer på lov och ledigheter. Jag betalar fullt underhållsbidrag via FK. Nu har jag fått reda på att jag inte får göra avdrag för de gånger de är hos mig. Om man slår ut vistelserna över tid så är de hos mig ca 1 vecka / månad. Kan jag göra något åt saken?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är frågan?

Jag uppfattar det som att du undrar om det finns något sätt för dig att göra avdrag från underhållsstödet de gånger dina barn är hos dig. Regler om det underhållsstöd som betalas via Försäkringskassan finns i socialförsäkringsbalken (SFB).

Avdrag från underhållsstöd

Det finns en viss möjlighet att göra avdrag från underhållsstödet du betalar. För att du ska kunna göra avdrag krävs att det antingen finns en dom eller ett avtal som socialnämnden har godkänt som säger att du ska ha barnen hos dig under minst 30 hela dygn på ett kalenderår. Finns en sådan dom eller ett sådant avtal har du rätt att få avdrag. Får du rätt till avdrag kommer 1/40 av det belopp som du annars skulle ha betalat per månad dras av för varje helt dygn som barnen ska vara hos dig. (19 kap. 22 § SFB).

Sammanfattning

Om du får en dom eller ett avtal som slår fast att barnen ska vara hos dig minst 30 dagar om året har du rätt att få avdrag på underhållsstödet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare