Att skriva testamente

Hej!

Min man är svårt sjuk, ligger på sjukhuset och börjar oroa sig för arv och testament. Vi är inte rika och har inga direkt dyrbara ägodelar och därför har vi inte tänkt på detta innan, dessutom har vår hälsa varit bra. Vi bor i hyresrätt, men det är min man som står för kontraktet dock vet att jag kan ta över lägenheten och bo kvar om han skulle avlida. Däremot tänker han på det lilla vi har bl a en bil som visserligen inte är av högt värde. Men han tänker ändå att det är allt vi har och skaffat ihop så han vill testamentera. Hur går vi tillväga för att kunna göra detta när han ligger på sjukhuset? Vilket är det snabbaste sättet? Vi funderar just nu att vi kanske har rätt till juridisk hjälp genom vår försäkring hos Folksam. Det känns inte bra att ens ta upp detta just nu men det måste man ju.

Tacksam för rådgivning!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag beklagar er situation och hoppas att jag kan hjälpa.

Skriva testamente själv
Det är en vanlig uppfattning att man måste anlita juridisk hjälp för att lyckas skriva ett riktigt testamente, detta stämmer inte. Det underlättar dock med juridisk hjälp om man har komplicerade egendomsförhållanden och för att se till så att testamentet blir juridiskt giltigt. Utifrån din information verkar det som ni skulle vilja testamentera viss egendom och att det inte är så komplicerat. Då anser jag att ett snabbt och effektivt sätt är att skriva testamentet själv. Antingen kan ni ladda ner en mall för ett testamente och skriva ut och fylla i eller så kan ni skriva det helt själva. Om ni föredrar en mall kan jag rekommendera er att inte ta vilken som helt från internet utan en mall skriven av en jurist som håller den uppdaterad och ser till att den är juridiskt giltig. Man borde inte heller ta vilken mall som helst utan den är ofta anpassad till om du är gift eller sambo eller om du endast vill reglera din kvarlåtenskap. I detta fallet låter det som att din man vill testamentera och reglera viss egendom, det verkar som ett personligt eller enskilt testamente hade passat. I en sådan mall kan det fyllas i vad som ska ärvas, vem som ska ärva vad och exempelvis om någon egendom ska vara enskild egendom för arvtagaren. Här är två exempel på mallar som kostar mellan 200-400 kr. Till varje kommer detaljerade instruktioner om hur man fyller i.

Exempel 1

Exempel 2

Det är som sagt möjligt att skriva testamentet helt själv också. Viktigt är då att tänka på att man måste skriva så tydligt som möjligt för att minska risken för missförstånd och tvister. För att ett testamente ska vara giltigt finns det vissa formkrav angivna i 10 kap 1 § ärvdabalken. Testamentet ska vara skriftligt och undertecknas av testatorn (den som skriver testamentet) i närvaron av två vittnen. Deras namn och uppgifter ska anges i testamentet och ska vara väl medvetna om att det är ett undertecknande av ett testamente de bevittnar. Dock behöver de inte få reda på innehållet i testamentet. Vidare anges det även som råd i 2 § att vittnena kan anteckna var de bor och yrke och andra omständigheter som kan ha betydelse. Vittnena får inte vara släkt till din man eller finnas med som arvtagare i testamentet. Som sagt är det viktigt om ni väljer att själva skriva testamentet att det tydligt framgår vad som önskas. Exempelvis kan man skriva att en bil eller en byrå ska tillfalla person X och sedan ange dennes personnummer eller tydliga kontakt uppgifter och beskriva relationen kort mellan er. Om man vill testamentera till en organisation är det viktigt att få med organisationsnumret. Sedan är det även viktigt att inte glömma att underteckna testamentet för hand. Det är även bra att ta flera kopior på testamentet och förvara dessa på säkra ställen.

Avslutningsvis kan jag säga att om ni vill ha ett snabbt sätt att få till ett giltigt testamente kan jag råda er att köpa en mall som er man får fylla i och sedan skriva under.

Juridisk hjälp via Folksam
Kunder hos Folksam får olika förmåner och rabatter, detta kan man läsa om på deras hemsida. Då ni har en försäkring hos Folksam anger de att ni får personlig rådgivning av Familjens jurist, en juristbyrå, till ett rabatterat pris. Det är alltså inte gratis rådgivning, men 750 kr rabatt på första timmen av rådgivning. Här kan du läsa mer och gå vidare om ni önskar det.

Ni kan även ringa in gratis till Lawline om ni vill prata med någon direkt. Eller så kan ni boka ett möte med en jurist här på Lawline.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare