Att skilja sig

hejsan! Vi har flyttat till Sverige för många år sedan och vi var gifta i hemlandet så nu vi har bestämt att skilja oss , jag undrar vad ska vi göra , vilken väg ska vi ta , kan ni hänvisa till någon myndighet . Kan ni hjälpa oss med information. Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om äktenskap och äktenskapsskillnad återfinns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Ett äktenskap kan enligt 5 kap. 1 § ÄktB upplösas om makarna är överens om det. Om ni har barn under 16 år ska ett sådant beslut föregås av en betänketid, vilken inleds när makarna gemensamt ansöker om äktenskapsskillnad. Betänketiden löper under minst 6 månader enligt 5 kap. 3 § ÄktB. När en dom om äktenskapsskillnad sedan vinner laga kraft är äktenskapet upplöst enligt 5 kap. 6 § ÄktB.

Ansökan om äktenskapsskillnad görs hos den tingsrätt där ni är bosatta. En blankett för ansökan om äktenskapsskillnad hittar ni här. Med ansökan ska också personbevis bifogas. Här hittar ni mer information om skilsmässa om det är något annat ni undrar över.

Hoppas att det här besvarade er fråga!

Sara NordekvistRådgivare