Att driva in obetalad skuld

Hej,

Jag har sålt min andel i en restaurang till min affärspartner.

Vi har ett skrivet avtal som säger att partnern ska betala köpesumman SEK 500.000:- vid fem tillfällen á SEK 100.000 enligt följande tider:

31:a Mars, 30:e Juni, 30:e September, 31:a December.

31:a Mars

Partnern har fullgjort den första betalningen sista Mars men har inte betalat 2:a betalningen som enligt avtalet alltså skulle gjorts sista Juni 2018. Han säger vid mina påstötningar att restaurangen inte går bra och att han inte kan betala och skjuter detta till "ett senare tillfälle".

Finns det någon hjälp att få, någon instans som kan sätta press på partnern att fullfölja avtalet?

Tack på förhand för era kommentarer.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det juridiska problemet som du har framfört är att låntagaren bryter mot avbetalningsplanen i skuldebrevet. När en låntagare inte betalar av sin skuld i enlighet med avtalet kan du som långivare vända dig till Kronofogden för att få hjälp med att indriva din skuld. Detta regleras i Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning.

Du som långivare kan enklaste driva in skulden genom att kontakta Kronofogden och därigenom ansöka om betalningsföreläggande (2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Låntagaren kommer då att kontaktas av Kronofogden och ges möjligheten att bestrida skulden. Om låntagaren erkänner skulden blir skulden fastställd och Kronofogden påbörjar indrivandet av skulden. Om låntagaren istället bestrider skulden kommer du att informeras om detta och tillfrågas om du vill ta ärendet vidare till domstol.

För mer information om hur du går tillväga kan du finna på Kronofogdens hemsida.

Hoppas svaret har varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare