Att dra in en skuld

Hej! Min dotter lånade den 24/6 ut 4000 kr till en kompis. Han uppgav att han tappat sitt bankomatkort och behövde pengar till bla resa hem. Han skulle omgående föra över beloppet via sin bank (swedbank) till hennes personkonto i nordea. Han visade henne att han skrev in rätt kontonr och sa att han nu förde över beloppet. Detta skedde inte. Han har därefter uppgett x flera att nu är pengarna på väg.. Jag tog då kontakt och erbjöd en avbet plan. Han skickade efter några dagar 500 kr. Sedan har det fortsatt att skjutas fram med olika förklaringar. Han har aldrig förnekat sin skuld. All konversation är sparad oss emellan. Hur kan jag gå vidare med detta? Min dotter mår oerhört dåligt av detta lurendrejeri. Mycket tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Först och främst vill jag beklaga det som hänt.

Det jag rekommenderar är att ni går vidare med vad som kallas för ett kravbrev. Detta fungerar som en sista uppmaning att han ska betala. I kravbrevet skriver ni med informationen att om han inte betalar, kommer ni gå vidare rättsligt. Ni skriver även i all information om ärendet, dvs. vem det riktar sig till, vem som lånet berör, att det är ett lån osv.

Betalar han då, är allt frid och fröjd.

Betalar han inte, kan ni ansöka om ett betalningsföreläggande via Kronofogdemyndigheten. Det som händer då är att han får möjligheten att godta eller bestrida betalningsföreläggandet. Betalningsföreläggandet kostar 300 kronor, vilket ni även kan kräva honom på i samband med ansökan. Om han bestrider det, kommer Kronofogdemyndigheten kontakta er och förklara detta och då fråga om ni vill stå kvar vid ert krav. Då skickar de vidare ärendet till behörig tingsrätt, där tvisten kommer lösas.

Om det är som ni säger, att det var menat som ett lån och hon kan styrka att han faktiskt fått pengar och, ännu bättre, att han börjat betala tillbaka på lånet, så har ni rätten på er sida.

Detta kommer handläggas som ett så kallat förenklat tvistemål, vilket innebär att rättegångskostnaderna ni kan åka på om ni mot förmodan förlorar är mycket begränsade.

Vill han inte betala, är det här sättet enligt mig det bästa sättet för er att få tillbaka pengarna.

Här nedan har ni en länk till ansökningen om betalningsföreläggande, om ni vill läsa lite mer.

https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Jag önskar er båda lycka till!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare