FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/08/2017

Att avstå från sitt arv som särkullbarn

Jag är min pappas enda barn och han har gift om sig. Hon har inga barn eller syskon och är väldigt orolig för sin framtid. Hon har gift sig för att trygga sin framtid.

Hon vill nu sitta i orubbat bo om min pappa går bort före henne och de vill att jag ska skriva på något papper/avtal. Hon kommer förmodligen inte ha råd att sitta kvar i orubbat bo då villan de bor i är stor och dyr i drift, gör hon det kommer arvet att försvinna till boende.

Jag vill absolut inte sätta dit henne på något sätt. Jag kommer inte att bråka om något, jag skriver på det min pappa vill att jag skriva på men undrar vad jag har för rättigheter? Kan de skriva bort mig helt från arvet? Vad ska jag tänka på när jag ska skriva avtalet med dem?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid äktenskap har den efterlevande maken rätt att disponera över den avlidne makens arv fram till sin död enligt 3 kap 1 § ÄB. Detta gäller dock inte om den avlidne maken har ett särkullbarn, dvs. ett barn vid sidan av äktenskapet. Du har nämligen som särkullbarn en rätt att få ut din del av arvet direkt om din far skulle gå bort. Däremot kan du ju som du nämner avstå från ditt arv och istället få efterarvsrätt, dvs. ärva din del av arvet då din pappas fru går bort.

Då du samtycker till att din pappas fru får tillskansa sig ditt arv fram till sin död, får du också vara beredd på att ditt arv efter din far kan komma att både minska och öka. Däremot kan inte din pappas fru testamentera bort ditt arv eller exempelvis genom gåva göra det "väsentligt mindre" vilket framkommer av 3 kap. 3 § ÄB. Dock kan ju som du nämner arvet komma att minska på grund av dyra boendekostnader.

För att besvara om de kan skriva bort dig helt från arvet, kan jag meddela att du som bröstarvinge alltid har rätt till arv efter din far. Är du din fars enda barn har du som bröstarvinge rätt till hela hans arv om han inte testamenterat något annat. Oavsett testamente har du alltid rätt till en laglott, vilket består av hälften av arvslotten enligt 7 kap 1 § ÄB. Om du väljer att vänta med att få ut ditt arv, påverkas däremot denna del av din pappas frus utgifter fram till hennes död. Detta är således något du behöver beakta om du avstår från ditt arv vid din pappas frånfälle för att istället ärva efter honom då hans fru går bort.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor. Annars är du varmt välkommen att återkomma till oss!

Therese YngweRådgivare