Åtgärder vid överlämnande av betalningsföreläggande till tingsrätten?

Hej,

Fått besked från kronofogden att dom lämnat ärendet vidare till tingsrätten. Vad ska jag göra nu?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Det är oklart vad det rör sig om för ärende, men jag utgår från att du har ansökt om ett betalningsföreläggande. Kronofogdemyndigheten lämnar vidare ett ärende som rör betalningsföreläggande till tingsrätten om den svarande bestrider kravet och den sökande (du) har begärt att överlämnande ska ske. Efter att överlämnandet har skett är har tingsrätten tagit över ärendet. Den sökande (du) behöver då inte göra något särskilt, utan du kommer att få instruktioner av tingsrätten i ett senare skede. Att ärendet överlämnats medför därmed inte att du måste vidta några åtgärder.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare