Åtgärder vid misstanke om en dödsbodelägares illojala handlande

En i en syskonskara misstänks ha tagit delar av föräldrarnas dödsbo men förnekar att det gjorts när frågan ställs. Vad kan man då göra och vad krävs för att på något sätt dra det vidare?

Lawline svarar

Hej! Ärvdabalken (1958:637, ÄB), är tillämplig. Alla syskonen är arvingar och därmed dödsbodelägare tillsammans med efterlevande make eller sambo, övriga arvingar och universella testamentstagare, se 18:1 ÄB. Dödsbodelägare är pliktig att ersätta skada, som han med avseende på boets vård eller förvaltning uppsåtligen eller av vårdslöshet tillskyndat någon, vars rätt är beroende av utredningen, 18:6 1 st. ÄB. Detta innebär att om ett av syskonen handlat så att dödsboets tillgångar minskat, så är denne skadeståndsskyldig gentemot övriga dödsbodelägare. Dödsboet kan ansöka om stämning i tingsrätten gentemot den enskilde delägaren. Om boutredningsman eller testamentsexekutor förordnats är det dessa som bestämmer om talan ska väckas, 19 kap. 12 och 20 §§ ÄB. Rent generellt kan sägas att det kan vara svårt att tillhandahålla tillräcklig bevisning. Dödsboet har bevisbördan. Även vittnesmål kan dock vara betydelsefull bevisning. Det går naturligtvis också att polisanmäla saken, även om detta givetvis, liksom en rättegång, inte alltid är så bra för relationen inom en familj.

Lars BålmanRådgivare