FrågaÖVRIGTÖvrigt31/10/2022

Åtgärder man kan ta för missnöjd tandvård

Hej. Min dotter - 6 år var hos tandläkaren idag. De glömde blyförkläde vid första röntgenbilder. Hur farligt är detta med tanke på hennes låga ålder.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan tyvärr inte svara på vilka eventuella skador som en sådan röntgen utan blyförkläde kan ha på ett barn. Det jag kan råda dig med, är att kontakta den tandläkarmottagning ni var på och framföra dina bekymmer. Oftast kan klagomål redas ut genom kontakt med den som har utfört tandvården. Den mottagning där du/din dotter har fått behandlingen ska utreda vad som har hänt om du har klagomål.

När du lämnat ett klagomål på mottagningen bör du berätta om din/din dotters erfarenheter och vad du har för synpunkter. Det är bra om du ber om ett skriftligt svar av tandläkaren för att undvika framtida missförstånd. Du ska även få ett svar på att din synpunkt eller ditt klagomål har tagits emot. Om du känner att du inte kan komma överens med mottagningen eller om det handlar om felbehandling eller skador kan du lämna dina klagomål vidare till:

Du kan även läsa mer om dina rättigheter på 1177.se.

Jag hoppas du får de svar du behöver i kontakt med tandläkarmottagningen. All lycka till!

Vänligen,

Michelle KomulainenRådgivare